JEESUKSEN RUKOUS

Johanneksen evankeliumin luku 17:

Jeesus rukoilee kaikkien uskovien puolesta

"Mutta minä en rukoile ainoastaan heidän puolestaan vaan myös niiden puolesta, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,

21. että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Rukoilen, että hekin olisivat yhtä meissä, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.

22. Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, minä olen antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä

23. - minä heissä ja sinä minussa - jotta he olisivat täydellisesti yhtä ja maailma tietäisi, että sinä olet lähettänyt minut ja rakastanut heitä, niin kuin sinä olet rakastanut minua.

24. Isä, minä tahdon, että myös nämä, jotka olet minulle antanut, olisivat kanssani siellä, missä minä olen, ja näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua ennen maailman perustamista.

25. Vanhurskas Isä, maailma ei ole tuntenut sinua, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat saaneet tietää, että sinä olet minut lähettänyt.

26. Minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet rakastanut minua, olisi heissä ja minä olisin heissä."

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Joh. 17:20-26)

20.Jeesuksen rukouksen näkökulma laajenee. Nyt sanat tarkoittavat koko kristikuntaa, kaikkia, jotka tulevat uskoon. Nämä yksitoista olivat esikoishedelmää, ja hänen työnsä tuottaisi puolestaan satoa.

21.Jakeen 11 ajatukset toistuvat tässä seikkaperäisemmin. Opetuslapset muodostavat ykseyden, ruumiin. Tämä ykseys ei ole ihmissilmin nähtävissä, mutta sen tulee näkyä hengessä ja totuudessa, yhteistyössä ja rinnakkaiselossa kunkin sukupolven opetuslasten aikana ja olosuhteissa. Se vastaa Isän ja Pojan välistä ykseyttä. On mahdotonta muodostaa yhteyttä uskovien kesken, elleivät he löydä yhteyttä Jumalan kanssa Kristuksessa Jeesuksessa.

22.Kaiken uskovien välisen yhteyden toteutumisen edellytyksenä on Pojan kirkkaus. Kysymys on siitä kirkkaudesta, joka Jeesuksella oli ennen maailman luomista ja jonka opetuslapset näkivät hänessä armona ja totuutena (1:14). Kun uskova tulee osalliseksi Kristuksesta, hän on osallinen myös tämän jumalallisesta luonnosta (2 Piet 1:4; 2 Kor 3:18). Yksi Hengen tärkeimmistä tehtävistä on saada Kristuksen muotoa uskoviin.

23."Minä heissä" -uskovat omistavat Jeesuksen kirkkauden. "Sinä minussa" - Poika omisti Isän kirkkauden täällä maailmassa. Täydellinen yhteys Isän, Pojan ja opetuslasten kesken on se hengellinen todellisuus, joka saa maailman uskomaan.

24.Pian Jeesus eroaisi opetuslapsistaan kuoleman kautta, mutta ero olisi vain tilapäinen, koska kuolemalla ei ole häneen valtaa.

Hän tahtoo, että kaikki, jotka on hänelle annettu, olisivat hänen luonaan iankaikkisuudessa (1 Joh 3:2). Isä on antanut Pojalle kaikki, jotka uskovat.

25.Jeesuksen oma pyyntö oli oikeudenmukainen, ja hän vetosi Isän vanhurskauteen. Sana "dikaios" (sanasta "dikê)", 'oikea(mielinen), vanhurskas', esiintyy tämän lisäksi Johanneksen evankeliumissa vain 5:30:ssä ja 7:24:ssä, joissa se on käännetty 'oikea'. "Nämä" tarkoittaa ensi kädessä niitä yhtätoista, mutta myös kaikkia Jeesukseen uskovia, kaikkia, jotka ovat ymmärtäneet, kuka Jeesus on.

26.Lopuksi Jeesus rukoili, että opetuslapsilla olisi sama rakkaus, jolla Isä rakastaa Poikaansa. Kun heissä on jumalallinen rakkaus, silloin Jeesus on heissä. Jeesuksen rukouksen huippukohta kuvaa uskon salaisuutta ja sydämen iloa - ykseyttä Jumalan kanssa.


Sivun alkuun 

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita