Vertaus lammastarhasta

Johanneksen evankeliumin luku 10:


"Totisesti, totisesti minä sanon teille: se, joka ei mene ovesta lammastarhaan vaan nousee sinne muualta, on varas ja rosvo.

2. Mutta joka menee ovesta sisälle, on lampaiden paimen.

3. Hänelle portinvartija avaa oven, ja lampaat kuulevat hänen äänensä. Hän kutsuu omia lampaitaan nimeltä ja vie ne ulos.

4. Laskettuaan ulos kaikki omat lampaansa hän kulkee niiden edellä. Lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.

5. Mutta vierasta ne eivät seuraa vaan pakenevat häntä, koska ne eivät tunne vieraiden ääntä."

6. Jeesus kertoi heille tämän vertauksen, mutta he eivät ymmärtäneet, mitä hänen puheensa tarkoitti.

7. Siksi Jeesus sanoi vielä: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lampaiden ovi.

8. Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja rosvoja, mutta lampaat eivät ole kuulleet heitä.

9. Minä olen ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu. Hän käy sisälle ja ulos ja löytää laitumen.

10. Varas ei tule muuta kuin varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut tuomaan elämän ja yltäkylläisyyden."

(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Joh. 10:1-10)

1.Lammaslaumat olivat laitumella päivän ja oli tapana tuoda ne sisälle lammastarhaan illalla. "Lammastarha (aulê)" tarkoittaa taloa ympäröivää aidattua aluetta, mutta sanaa käytettiin myös kuvaamaan pihaa tai taloa. Lammastarhaan oli vain yksi sisäänkäynti, ja paimen asettui usein siihen levolle »oveksi» estääkseen villieläinten ja varkaiden sisälle pääsyn ja lampaiden joutumisen vahingossa pimeään yöhön. Jeesus on "ovi", ja hän on myös "paimen" (j. 9 ja 11). "Ryöväri (lêstês)" on varas, joka ryöstää avoimesti ja väkivaltaa käyttäen.

2.Fariseukset olivat osoittautuneet kelvottomiksi ohjaamaan toisia. Lammasten paimen on Messias. "Paimen (poimên)" on sana, jonka kantamuoto tarkoittaa 'suojaamista'. Sitä käytetään Jeesuksesta myös Hebr 13:20:ssä ja 1 Piet 2:25:ssä. Jeesus Kristus esitteli itsensä juutalaisille tavalla, joka vastasi täysin heidän kirjoituksiaan. Hän syntyi lain alaiseksi (Gal 4:4). Millään alueella hän ei tullut sisälle »muuta tietä.

3."Ovenvartijaa" on yritetty tulkita monin eri tavoin. Todennäköisin vaihtoehto on, että sillä tarkoitetaan Pyhää Henkeä, joka puhuu Herran palvelijan kautta. On kuitenkin mahdollista, että Jeesus ei sisällyttänyt tähän ilmaisuun hengellistä merkitystä, vaan viittasi vain tähän tuttuun tosiasiaan, että suurissa lammastarhoista, joihin koottiin useita laumoja, oli erityinen ovenvartija. Vielä nykyisinkin paimen saa itämailla jokaisen laumansa lampaan tottelemaan kutsumalla sitä nimeltä. Fariseukset eivät tunteneet paimenen ääntä.

4."Laskea ulos (ekballè)", sama sana kuin 9:34:ssä, on voimakas ilmaisu, joka merkitsee 'heittää ulos, ajaa ulos'. Tässä se tapahtuu lampaiden parhaaksi. Hän ajaa ne ulos, mutta kulkee itse "niiden edellä. Omansa" - ne ovat hänen. "Kaikki" - hän ei unohda niistä yhtäkään.

5.Varkaan ja ryövärin ääni saa laumassa aikaan sekasortoa. Lampaat eivät tunne hänen ääntään. Vaikka hän pukeutuisi paimenen vaatteisiin, ne eivät tuntisi häntä omakseen. Tämä ei merkitse sitä, että lampaat olisivat täysin kuuroja kaikkien väärien paimenten vaikutukselle. Mutta jos he kuuntelevat Kristusta ja noudattavat hänen sanassaan viitoittamaansa tietä, heitä ei eksytetä.

6.He ymmärsivät hänen puhetapansa, sillä he tiesivät paljon paimenista ja lampaista. Mutta he eivät käsittäneet lainkaan, mitä Jeesus halusi tällä kuvata. He eivät huomanneet toimineensa varkaiden ja ryövärien tavoin ajaessaan ulos sokeana syntyneen miehen, jonka paimen sitten otti vastaan. Riippuu omasta tahdostamme, käsitämmekö hengellisiä totuuksia. Sokeana syntynyt näki yhä selvemmin, kuka Jeesus oli. Sokeat fariseukset eivät ymmärtäneet mitään, koska he eivät halunneetkaan. Todella sokea on se, joka ei tahdo nähdä. Pyhä Henki karttaa sellaista ihmistä.

7.Uudella "totisesti, totisesti" -lauseella Jeesus selventää edellä sanomaansa ja samalla etenee aiheessaan. Vain tässä jakeessa hän sanoo itseään "oveksi", mutta sama ajatus on 1:51:ssä ja 14:6:ssa. Hän on ainoa yhdysside taivaan ja maan välillä, ihmisten ja Jumalan valtakunnan välillä. Kaikki, mikä menee sisään, on hänen vaikutusvallassaan. He olivat omalla arvovallallaan erottaneet miehen. Jeesus otti hänet arvovallallaan vastaan.

8.Jeesus ei tässä tarkoittanut Johannes Kastajaa eikä muita profeettoja, jotka olivat uskollisesti todistaneet Messiaasta. He eivät olleet varkaita. Mutta kaikki, jotka ovat korottaneet itsensä tiennäyttäjiksi ilman Jumalan antamaa valtuutusta, saavat tässä tuomionsa.

9.Jeesus on ainoa ovi. Hänen kauttaan käymme sisälle pelastukseen, elämään ja iloa tuottavaan palvelustyöhön. "Käyvä sisälle ja käyvä ulos" kuvaa täydellistä vapautta ja turvallisuutta. Ja me löydämme "laitumen", sielumme saa ravintoa. Paimenen tehtävä on löytää lampaille laidunmaita. Jeesus on itse sielun ravinto. Hän on elämän leipä.

10.Tässä on vastakohta. Varas on kiinnostunut lampaista täysin itsekkäistä syistä. Hän ei rakasta niitä, vaan haluaa saada vain itselleen etuja. Jeesus tuli antamaan. Hän antoi henkensä (j. 15) ja kaiken, mitä hänellä oli annettavaa, lammasten tähden. Jeesus antaa meille yltä kyllin kaikkea, mikä synnyttää ja ylläpitää elämää. Hengellisillä niityillä on aina enemmän ravintoa kuin lampaat pystyvät käyttämään hyväkseen.


Sivun alkuun

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita